top of page

#GÜNLÜK2: Japonya, Fransa ve Türkiye’deki operasyon merkezlerimizin kalbine iniyoruz



Merkezi Savoy’un eteklerinde (Fransız Alpleri) kurulu Energy Pool, özellikle Fransa’da Japonya’da endüstriyel tüketicilerin tüketim esnekliklerini iletim sistemi ve şebeke operatörlerinin hizmetine sunmaktadır. Türkiye’de ise talep katılımı hususunda çalışmalar yürütülmekte olup üretici ve tüketicilere piyasa operasyonları ve dengesizlik yönetimi konularında destek verilmektedir.

Koronavirüs kaynaklı değişken olan bu dönemde, Ağ Operasyon Merkezi (NOC) olarak adlandırılan talep katılımı operasyonlarını yönlendiren merkezimiz her zamankinden daha fazla ön plana çıkmakta.

Her ne yaşanırsa yaşansın, Fransa ve yurtdışından gelen taleplere cevap verebilmek için bu merkezlerimizi nasıl organize ettik? Japonya COO'su Alain Dardy, Fransa'daki operasyon merkezi yöneticisi Sofiane Sarra ve Türkiye Operasyon Müdür Yardımcısı Ahmet Ozan Zeybek sorularımızı yanıtlıyor.

Hızlı bir hatırlama için, Energy Pool Ağ Operasyon Merkezi’nin ne olduğunu ve nasıl organize olduğunu paylaşabilir misiniz?

Sofiane Sarra

NOC’i, Energy Pool’un esneklik operasyonlarının sinir merkezi olarak tanımlayabiliriz. Technolac merkezimizde (Bourget du Lac, Fransız Alpleri) bulunan ve ekranlar ile dolu olan bir odayı, 24/24 ve 7/7 hizmet vermek üzere vardiyalı çalışan 6 kişilik bir ekibi yansıtıyor. Fransa’daki Ağ Operasyon Merkezi’nin iki ana görevi bulunmakta:

Bu görevlerden ilki, elektrik iletim sisteminin güvenliğini sağlamak için Fransız İletim Sistemi Operatörü RTE’ye hizmet sunmak. Bu hizmetimiz kapsamında RTE’ye sistemi dengede tutmak için gereken enerjiyi sağlıyoruz. Bunu başarabilmek için RTE’nin dengeleme ihtiyaçlarını gerçek zamanlı olarak takip ediyoruz (dengeleme mekanizmasında/piyasasında). “Hızlı rezerv” yoluyla ve frekans düzenleme hizmetleri hususunda hizmet vermekteyiz. Bununla birlikte, RTE’nin dengeleme ihtiyaçlarını öngörmemizi sağlayan göstergeleri takip ediyoruz ve hizmetlerimizin optimum güvenirliğini sağlamak için sanayilerin tüketimini gerçek zamanlı olarak izliyoruz. RTE’nin talebi üzerine talep katılımı kapasitelerimizi etkinleştiriyoruz.

Bu görevlerden ikincisi, yurtdışında bulunan iştiraklerimiz için yedek/destek hizmetleri vermek.

Alain Dardy

Japonya’da günde 24 saat hizmet vermiyoruz ancak ana ortağımız Japonya’nın önde gelen hizmet kuruluşu TEPCO adına talep katılımı emirlerini uygulamaktan sorumluyuz.

Ahmet Ozan Zeybek

Türkiye’de talep katılımı için gerekli yönetmelik hazırlık aşamasında. Bu nedenle 2017 Şubat tarihinden bu yana hem üreticiler hem de tüketiciler için piyasa operasyonları yönetimi ve dengesizlik yönetimi hizmeti vermekteyiz. 6 kişilik bir ekip ile 24/7 ve 7/7 çalışma sistemimiz bulunuyor. Bünyemizde bulunan birçok üretim santraline ve sanayi tüketicilerine piyasa operasyonları üzerine destek olurken onların enerji maliyetlerini düşürmelerine yardımcı oluyoruz.


Faaliyetlerinize devam edebilmek için karantina olasılığına bir hazırlık yaptınız mı?

Alain Dardy

Japonya’daki NOC, uzaktan çalışma prosedürlerini Fransa’dan çok daha önce uyguladı. 26 Şubat’tan itibaren, ev koşulları altına yapılacak faaliyetlerin güvenirliğini gözlemleyebilmek için tüm çalışanlarımızla bir gün evden çalışma testi gerçekleştirdik. Bazı arızalarla karşılaştık ama gelecek çalışmalarımız için çok değerli bilgiler de edindik.

Daha sonrasında, özellikle Tokyo’dan gelen kalabalık metrolara girmemek için haftada 3 gün evden çalışma yapmaya karar verdik. 30 Mart’ta tamamen evden çalışmaya geçmeyi planladık; bu nedenle 16 Mart tarihinde tüm ekipler için haftalık 4 günlük evden çalışma ve 1 gün ofis denemesi gerçekleştirdik.

Deneyimli bazı NOC teknisyenlerimiz, Japonya'da mevcut olan yüksek iklimsel ve sismik riskler (depremler, tayfunlar) nedeniyle uzaktan çalışma ile operasyonları gerçekleştirebilmelerini sağlayacak tüm ekipman ve imkanlara halihazırda sahipti. Evden çalışma oranını artırmadan önce, ihtiyaç duyan diğer teknisyenlerimizin evlerine bilgisayar ekipmanları sağladık.

Buna ek olarak, Japonya’daki NOC güvenilirliğini sağlamak için evden Talep Katılımı aktivasyon simülasyonu düzenledik: Testler mükemmel sonuçlandı ve güvende olduğumuz kanıtlandı. Bu gibi durumlarda enerjileri, bağlılıkları ve cevap verebilirlikleri ile tüm ekibimize, özellikle NOC direktörümüz Bayan Reiko Kamiyanagi’ye teşekkür ediyorum.

Sofiane Sarra

Şubat ayının sonunda, karantina açıklanmadan ve İtalya’da ve dünyanın geri kalan kısmında neler yaşandığının farkında olarak 3 senaryo oluşturduk:

Senaryo 1: Kısmi Karantina. NOC teknisyenlerimiz hijyen önlemlerini titizlikle yerine getirerek ofiste vardiyalı çalışmaya devam edeceklerdi.

Senaryo 2: Tam Karantina. Gönüllü küçük bir ekip tam karantina kuralları ile ofiste kalacaklardı. İyi hijyen koşulları olan ve gıda konusunda hazırlıklı ofislerimizde karantinaya girecektik. Bu senaryoyu gerçekleştirebilmek ve “iyi koşullar” oluşturabilmek için Japonya NOC ekibi ile bilgi alışverişinde bulunduk. Japon meslektaşlarımız kask, portatif tuvalet gibi hayatta kalma ekipmanları konusunda halihazırda donanımlılar.

Senaryo 3: Ofislere erişememe ve evde kalma zorunluluğu. Operasyonların uzaktan yönetimi için gönüllü 3 teknisyenimizin evini iş istasyonuna çevirdik ve gerekli her şey ile donatmayı planladık.

Yaptığımız testleri düzenli olarak e-posta ve Yammer aracılığıyla Türkiye'deki NOC ve Japonya’daki NOC ile paylaşıyoruz; etkin bir deneyim paylaşımı ve hızlı bir eylem sağlıyor. 3 NOC merkezimizin ortak noktası, çalışanlarımızın dinlenmesi ve çalışan bağlılığıdır. Senaryolar ve yapılacaklar çalışanlarımıza danışarak gerçekleştirildi ve istisnai rotasyonlar gönüllülük esasına dayanıyor.


Ahmet Ozan Zeybek

Türkiye’de ilk vakanın görülmesi Mart ortalarında gerçekleşti. Bu nedenle halihazırda Fransa ve Japonya’da bulunan ortaklarımızın çalışmalarını gözlemliyor, ülkemize ve operasyonlarımıza uygun yöntemi geliştirmek için çalışıyorduk.

Türkiye’de evden çalışma düzeni daha önce hiç hayata geçirilmemişti. Bu nedenle ilk önce personellerimizle iletişime geçerek 24/7 çalışabileceğimiz uygun vardiya sistemini oluşturduk ve her personel için yedek personel belirledik. İnternet ya da elektrik kesintilerine karşı hazırlıklı olmak için gereken tüm ekipmanları ayarladık. Sistem güvenliğini oluşturmak için gerekli adımları izledik. Personellerimize evden çalışma için eksik olan bilgisayar ekipmanlarını tahsis ettik ve bir günlük deneme sürecini başlattık. Deneme süremizde hiçbir sorun yaşanmaması bizi cesaretlendirdi ve tam evden çalışmaya geçtik.

Bu süreçte müşterilerimizi arayarak her ne olursa olsun onların yanında olacağımızı ve hizmetlerimize devam edeceğimizi bildirdik. Şimdiden ilk ayın sonuçlarını gördük ve ekibimizin özverili çalışması ile performansımız oldukça yüksek ilerliyor.

Fransa'da ve yurtdışında, tüm alanlarda (dijital, eğitim…) ortaya çıkan dayanışmayı gözlemliyoruz. Energy Pool’da da bu dayanışma mevcut mu?

Sofiane Sarra

Bu zorlu zamanlarda (aynı zamanda olağan günlerde de) Energy Pool enerji desteği sunmak için katılım göstermektedir (Geçmişte, birkaç defa bazı talep katılımı toplayıcılarının ve rezerv sağlayıcılarının RTE’ye taahhüt ettikleri görevleri yerine getirmediklerine şahit olmuş, onlar yerine bu eylemi gerçekleştirmiştik).

Buna ek olarak, Fransa, Türkiye ve Japonya merkezlerimiz içinde karşılıklı yardımlar mevcut.

Ahmet Ozan Zeybek

Enerji sektörü başlı başına bir dayanışma sektörü. Özellikle etkilediği sektörlerin ve modern zamanın ihtiyaçlarını göz önünde bulundurduğumuzda, gereken enerjinin kullanıcılar ile buluşmasını sağlamak için her zaman normal bir yardımlaşmanın ötesine geçmek şart oluyor. 24/7 çalışma düzeninde ise bu yardımlaşma ve işbirliği gerekliliği doruğa çıkıyor. Bu nedenle hem Türkiye, Fransa ve Japonya iştiraklerinin hem de personellerimizin halihazırda bu ruhu taşıdığını görebiliyorum. Olağanüstü durumlar için gerekli olağanüstü yardımlaşma ise evden çalışma sistemine kolaylıkla geçebilmemizin anahtarı oldu. Özveri ve çaba olmasaydı başarılı sonuçlar almak her üç ülke için de imkansız olurdu.

Alain Dardy

Fransa, Türkiye ve Japonya merkezlerimizin olağanüstü örgütlenmesi, Energy Pool çalışanlarının uzmanlığının, profesyonel vicdanının ve bağlılığının bir yansıması. Japonya olarak bu krizi, evden çalışmanın yaygın olmadığı enerji sektöründe de operasyonların güvenli bir şekilde yönetmenin mümkün olduğunu kanıtlamak için bir fırsat olarak görüyoruz.

bottom of page